Jogurto rūšys ir panaudojimas

Vasarą, kai lepina karšti saulės spinduliai, norisi ko nors lengvo ir gaivaus… gal jogurto? Natūralaus jogurto pasirinkimas parduotuvių lentynose išaugo, todėl pats metas išsamiau susipažinti su šiuo pieno gaminiu – jo savybėmis ir panaudojimo galimybėmis. O gal net pasigaminti patiems?

 

Susipažinkime: jogurtas

jogurtas2Jogurtas gaminamas į pieną įdedant bakterijų, kurios išskiria pieno rūgštį. Ši, sąveikaudama su piene esančiais baltymais, suteikia jogurtui būdingą konsistenciją ir rūgštoką skonį. Dažniausiai jogurtas gaminamas iš karvės pieno, bet kai kuriuose kraštuose, kur karvių tradiciškai auginama mažiau, naudojamas ožkų, avių, kupranugarių arba buivolių pienas.

Pietų Azijos, Vidurio Rytų ir Balkanų šalys nuo seno naudoja ir vertina natūralų jogurtą. Ir ne veltui – juk tai toks naudingas produktas. Jis padeda normalizuoti žarnyno veiklą, turi daug baltymų ir mažai angliavandenių. Be to, tai puikus kalcio ir B grupės vitaminų šaltinis.

 

Pasaulio jogurtai

Greta mums jau įprastų natūralių jogurtų, šiandien parduotuvių lentynose rikiuojasi indeliai su užrašais „graikiškas jogurtas“, „skyr“, „airanas“, „sojų jogurtas“ ir pan. Kuo jie skiriasi ir kaip išsirinkti?

Tradicinis jogurtas dažniausiai yra vidutiniškai tirštas, pasižymintis subtilia, gaivia rūgštele. Graikiškas jogurtas daug tirštesnis ir šiek tiek riebesnis, intensyvesnio skonio, nes gaminimo metu jogurtas nukošiamas ir taip įgauna jam būdingą konsistenciją. Tiems, kuriems šis produktas pernelyg sodrus, rekomenduotume islandišką jogurtą skyr. Šis produktas, kurio gamybos tradicijos siekia vikingų laikus, taip pat tirštas, bet kur kas švelnesnio, salsvo skonio. O jei norisi ryškesnio skonio, rinkitės Vidurio Azijos šalyse populiarų jogurto gėrimą airaną. Tai vandeniu praskiestas sūdytas jogurtas, kuris skaniausias šaltas, dažnai patiekiamas su kepta mėsa. Tuo tarpu vegetarai ir veganai gali mėgautis augaliniu jogurtu, gaminamu iš sojų, avižų arba kanapių pieno. Jis maistingas ir neriebus.

 

Jogurtas virtuvėje

Kad ir kokį jogurtą pasirinktumėte, tai šaunus ingredientas virtuvėje, ypač jei stengiatės maitintis sveikiau ir liesiau. Natūralus jogurtas salotose, troškiniuose ir sriubose puikiai pakeis riebesnę grietinę ar grietinėlę, majonezą. Atminkite: prieš pildami jogurtą į karštą troškinį arba sriubą, pirma palaikykite jį kambario temperatūroje, kad nesutirštėtų ir nesugadintų patiekalo tekstūros.

jogurtas5Dėl subtilaus skonio ir glotnios tekstūros, jogurtą lengva pritaikyti įvairiuose receptuose. Įlašinkite šiek tiek medaus, įberkite smulkintų riešutų, džiovintų vaisių ir dribsnių – ir štai maistingi, energijos suteiksiantys pusryčiai! Arba pagardinkite jogurtą druska, grūstais baltaisiais pipirais, įmaišykite kapotų mėgstamų žalumynų: laiškinių česnakų, krapų, petražolių, – ir patiekite kaip padažą su šviežiomis, šiaudeliais pjaustytomis daržovėmis. Toks lengvas ir sveikas užkandis patiks visiems!

Natūralus jogurtas pasitarnauja ir kaip puikus pagrindas šaltoms sriuboms. Pavyzdžiui, įtarkuokite agurkų, ridikėlių, įmaišykite smulkintų mėtų ir krapų, įberkite druskos bei baltųjų pipirų ir pagardinkite keliais lašeliais tyro alyvuogių aliejaus – išeis gardi turkiškos virtuvės įkvėpta šalta sriuba. Jei norite paįvairinti sriubos tekstūrą, įberkite smulkintų graikinių riešutų – skanu ir maistinga!

Mėgstate jogurtinius ledus? Pasigaminkite jų namie! Tam nereikės nei specialaus aparato, nei kas valandą darbuotis šakute. Virtuviniame kombaine iki vientisos masės išsukite natūralų jogurtą su mėgstamomis uogomis arba vaisiais ir šaukštu medaus. Tokį desertą galite valgyti iš karto arba per naktį palaikyti šaldiklyje. Medus stabilizuos ledų tekstūrą, kuri išliks glotni ir vientisa, leduose nesusidarys kristalėlių. Vasarą, kai medžių ir krūmų šakas sveria vaisiai bei uogos, kasdien galite eksperimentuoti ir mėgautis vis kitokiais jogurtiniais ledais!

 

Naminis jogurtas

Beje, ar žinojote, kad natūralaus jogurto galima pasigaminti patiems? Tai labai paprasta – tereikia šiek tiek kantrybės ir vos poros produktų. 2 l pieno supilkite į puodą (geriausia storasienį) ir maišydami pakaitinkite ant vidutinės kaitros, bet neužvirinkite. Po to atvėsinkite iki kambario temperatūros ir įkrėskite 120 ml natūralaus pirktinio jogurto. Būtinai rinkitės tokį, kuriame būtų gyvųjų bakterijų. Gerai išmaišykite, uždenkite puodą dangčiu ir palaikykite šiltoje vietoje bent pusdienį, geriausia – per naktį. Atminkite: kuo ilgiau laikysite, tuo rūgštesnis bus jogurtas. Jei baiminatės, kad mišinys per daug atvės, įsukite puodą į rankšluostį. Susidariusį jogurtą dar kartą permaišykite ir, jei norite, nukoškite per marlę – tuomet jis bus tirštesnis. Pieną jogurtui galite rinktis bet kokį – ir riebų, ir pusriebį, ir liesą. Iš pastarojo išeis pats liesiausias ir skysčiausias jogurtas. O kaip panaudoti gautą jogurtą – jau žinote!

Tikimės, kad geriau pažinę natūralų jogurtą, drąsiau įsileisite šį gaivų ir universalų produktą į savo virtuvę!