Kuo pakeisti cukrų?

Dažniausiai norėdami pasaldinti patiekalus ar gėrimus naudojame cukrų, nors ir žinome, jog šis produktas nėra ypatingai sveikas ir naudingas žmogaus organizmui. Laimei, yra puikių cukraus alternatyvų, kurios yra ne tik saldžios, bet ir daug sveikesnės. Siūlome išmėginti cukraus pakaitalus, kuriais galima ne tik pakeisti įprastą cukrų, bet ir paįvairinti mėgiamų patiekalų ar gėrimų skonį.


Stevija

stevijaStevija – tai augalas, kilęs iš Pietų Amerikos. Saldžiam cukraus pakaitalui pagaminti naudojami džiovinti stevijos lapeliai, kurie yra mirkomi vandenyje tam, kad išsiskirtų augalo saldumas. Iš gauto sirupo pagaminami saldūs stevijos milteliai. Stevija savyje turi 0 kalorijų ir yra visiškai natūralus produktas, žymiai saldesnis už cukrų. Nors stevija yra ypatingai saldi, jos vartojimas daro labai mažą įtaką gliukozės kiekiui kraujyje, tad ji tinkama naudoti net diabetu sergantiems žmonėms.

 

Medus

medusMeduje gausu natūraliu būdu susidariusio vaisių cukraus - fruktozės. Pagal savo skonio savybes fruktozė yra ypač saldi, todėl saldinant patiekalus ar gėrimus medaus galime naudoti žymiai mažiau nei cukraus. Tokiu būdu suvartojamas ir mažesnis kiekis kalorijų. Dėl meduje esančių uždegimą slopinančių medžiagų, produktas ne tik visiškai tinkamas vartoti vietoj cukraus, bet ir apsaugo organizmą nuo įvairių ligų.

 

Klevų sirupas

Natūralus klevų sirupas išgaunamas iš raudonųjų arba juodųjų klevų sulos, kuri yra renkama tik keliuose Kanados ir JAV regionuose. Gauta sula yra kaitinama, o išgaravus vandeniui gaunamas koncentruotas sirupas. Sirupo skonis priklauso nuo gamybos eigos ir meto, kada iš klevų buvo išgauta sula. Skanaudami galite pajusti lengvą medžio dūmo, vanilės ar net kavos poskonį. Klevų sirupas turi mažiau kalorijų ir didesnę naudingų mineralinių medžiagų koncentraciją nei medus. Tai puiki alternatyva cukraus turinčioms uogienėms ir džemams, tinkama naudoti gėrimams, duonai, padažams ar mėsos patiekalams.


Agavų sirupas

Agavų sirupas yra gaminamas iš agavos augalo. Šis sirupas savo išvaizda primena medų ir turi karamelinį skonį. Agavų sirupas yra net 30-40 % saldesnis už cukrų, tad gali būti vartojamas labai nedideliais kiekiais. Vis dėlto verta prisiminti, jog medus arba klevų sirupas yra rekomenduojami kaip sveikesnė cukraus alternatyva.


Druska

Nors ir skamba keistai, tačiau žiupsnelis druskos padeda sustiprinti daugelyje produktų esantį natūralų saldumą. Įmaišę žiupsnelį druskos į pyrago tešlą subalansuosite ir išryškinsite kepinio saldumą. Druska taip pat subtiliai pabrėžia vanilės bei sviesto skonį. Na, o jei pamėginsite įberti šiek tiek druskos į kavą, sumažinsite jos kartumą du kartus.


Pienas ir grietinėlė

grietineleTurbūt daugelis nežino, jog šiuose produktuose kaupiasi natūralus pieno cukrus – laktozė, galinti pasaldinti gana nemažą dalį ruošiamų patiekalų ar gėrimų. Keli šaukštai grietinėlės sriuboje ar troškinyje sušvelnins šių patiekalų skonį, suteiks malonaus saldumo. Pienu balinta kava sumažins stiprų kartumą. Nereikėtų pamiršti, jog pienas ir grietinėlė ne tik gali pasaldinti patiekalą ar gėrimą, bet ir praturtinti naudingomis medžiagomis, tokiomis kaip kalcis, kalis ar fosforas.

 

Morkos

morkosTarkuotos morkos, įmaišytos į daržovių patiekalus ar pomidorų padažą, puikiai atstoja cukrų, kurį reikėtų berti norint sumažinti kai kurių daržovių rūgštumą ar kartumą. Taip pat morkos puikiai tinka kepiniuose, suteikdamos gaminiui naudingų skaidulų, kalio bei vitamino A. Į kepinį įdėję dvi stiklines tarkuotų morkų, cukraus kiekį sumažinsite perpus. Į pyragus, keksiukus galima dėti ne tik tarkuotas morkas, bet ir morkų sultis.

 

Burokėliai

burokeliaiBurokėliai laikomi viena saldžiausių daržovių. Panašiai kaip ir morkos, burokėliai gali atstoti cukrų įvairiuose kepiniuose. Ši daržovė gerai dera su šokoladu, obuoliais ar vanile. Tad kepdami šokoladinį, obuolių pyragą ar vanilinius keksiukus, cukrų pakeiskite burokėlių sultimis arba orkaitėje keptų burokėlių tyre. Tai vertėtų daryti tolygiu santykiu, pavyzdžiui, vieną stiklinę cukraus atitiks viena stiklinė burokėlių.  Taip pat, cukrų iškeitus į burokėlius, organizmas gaus geležies, magnio, kalcio, kalio bei vitamino A ir C.

 


Kepti svogūnai

Svogūnai laikomi vienais iš sveikiausių ir maistingiausių daržovių, kurie savyje taip pat kaupia ir nemažai cukraus. Norėdami išgauti natūralų svogūnų saldumą, būtinai juos pakepkite ant silpnos ugnies, kol taps švelniai auksinės spalvos. Taip paruoštus svogūnus galima naudoti vietoje cukraus gaminant įvairius naminius padažus. Ypač tinka pomidorų padažui gaminti.


Švieži vaisiai

Dalį į patiekalus  beriamo cukraus galima pakeisti šviežiais vaisiais arba jų tyrėmis. Tam geriausia naudoti gerai sunokusius vaisius - jie pasižymi ypatingu natūralaus cukraus kiekiu. Košėms, natūraliam jogurtui, ledams ar trintiems kokteiliams gaminti puikiai tiks bananai, persikai, mangai, figos, kriaušės ir obuoliai. Naudodami vaisių tyres, recepte nurodytą pusę stiklinės cukraus, keiskite į pusę stiklinės vaisių tyrės.


Džiovinti vaisiai

dz.vaisiaiDžiovintuose vaisiuose saldumo yra dvigubai daugiau nei šviežiuose, nes džiūdami vaisiai praranda savyje sukauptą vandenį. Džiūdamas vaisius traukiasi, o jame esantis cukrus pasiskirsto mažesniame plote, todėl padidėja saldumo pojūtis. Į kepinius vietoje cukraus tinka dėti razinas, džiovintas slyvas, datules, figas ar abrikosus. Stiklinė džiovintų vaisių atstoja pusę stiklinės cukraus. Jeigu norite natūraliai pagardinti blynus, košes, jogurtą, galite naudoti ne tik džiovintus vaisius, bet ir saldų džiovintų vaisių sirupą. Jam pagaminti jums prireiks vienos stiklinės vandens ir ketvirtadalio stiklinės džiovintų vaisių.


Besirinkdami cukraus pakaitalą, nepamirškite, ką žadate gaminti, kadangi vieni pakaitalai gali sumažinti patiekalo kartumą, kiti padeda subalansuoti rūgštumą. Taip pat atkreipkite dėmesį į tai, jog kai kurios alternatyvos leidžia sunaudoti žymiai mažiau cukraus, o yra ir tokių, kurios gali visiškai jį atstoti!