Supermaistas jūsų virtuvėje

Po šiuo filmo herojų primenančiu žodžiu slepiasi ypač maistingi produktai, kuriais verta papildyti kasdienį racioną:  lietuviški šaltai spausti aliejai ir energijos suteikiančios valgomosios sėklos.  

Linų sėmenų aliejus

Linų sėmenų aliejus – tradicinis lietuvių produktas. Kadaise juo buvo skaninamas kone visas maistas: kad organizmas geriau įsisavintų riebaluose tirpius vitaminus, šio aliejaus pildavo į košes, į raugintų kopūstų, sūdytų grybų, virtų bulvių, pupelių ir žirnių, morkų ir burokėlių patiekalus.

Moliūgų sėklų aliejus

Viduramžių Europoje 200 ml tamsaus moliūgų sėklų aliejaus kainavo tiek, kiek masyvus auksinis žiedas.Tad šios rūšies aliejus iki šiol didžiuojasi "juodojo aukso" titulu. Juo gardinamos košės, ryžių, kruopų ir makaronų garnyrai, troškintos daržovės, bulvių košė, įvairios sriubos, padažai, marinatai, mėsos bei žuvies patiekalai.

Kanapių sėklų aliejus

Švelnaus, išskirtinio skonio bei aromato kanapių sėklų aliejus tiks mėsos ir žuvies patiekalams bei salotoms skaninti, o taip pat pravers ruošiant padažus ir užpilus.

Judros aliejus

Judros aliejus jau kurį laiką vertinamas dietinėje ir vegetarinėje mityboje. Nerafinuotas judros aliejus pasižymi gaiviu aromatu ir pikantišku, lengvai aštroku skoniu – šiek tiek primena krienus, ropę ar ridiką. Jis ypač tinka patiekalams iš kruopų: plovui, košėms ar garnyrams, bei su virtomis daržovėmis, taip pat naudojamas salotose, užpiluose, padažuose.

Kepintų sezamų sėklų aliejus

Manoma, kad sezamai yra vieni seniausių aliejaus spaudimui naudojamų augalų. Šis unikalaus aromato ir stiproko skonio aliejus populiarus įvairių šalių virtuvėse, ypač Azijoje. Naudojamas salotoms, padažams, paruoštiems valgiams pagardinti. Aliejus spaudžiamas iš kepintų sezamo sėklų, todėl yra labai aromatingas.

Daugiau informacijos apie tai, kaip išsirinkti tinkamą aliejų, galite rasti čia.

Energija iš sėklų

Kanapių sėklos

Vertinga: kanapių sėklose gausu maistingų medžiagų  ir riebalų rūgščių.

Skanu: kanapėmis galite gardinti žaliuosius kokteilius – šių sėklų skonis dera su salierais ir obuoliais. Pietų lėkštėje jos papildys bulvių košę su svogūnais, o ant užkandžių stalo – purią varškės ar sūrio užtepėlę. Jei norite, kad kanapių sėklų skonis būtų ryškesnis, prieš dėdami į patiekalus paskrudinkite jas sausoje keptuvėje: kaitinkite 3 – 5 minutes, kol pajusite malonų aromatą.

Burnočių sėklos

Vertinga: dydžiu jos primena aguonų grūdelius, spalva – kukurūzų polentą, o kadangi sudėtyje neturi gliuteno, tinka net alergiškiems žmonėms.

Skanu: iš burnočių sėklų verdamos košės, gardinami įvairūs kepiniai ir netgi ruošiami desertai. Pavyzdžiui, saldi burnočių sėklų košė su sviestu, razinomis ir medumi arba tarkuotomis citrusinių vaisių žievelėmis bei cinamonu.

Ispaninio šalavijo sėklos

Vertinga: ispaninio šalavijo (chia) sėklos itin lengvai virškinamos ir turi gerokai daugiau maistingų medžiagų nei dauguma kitų sėklų, vaisių ar daržovių. Verta įtraukti bent vieną valgomąjį šaukštą šių juodai baltų mažylių į kiekvienos dienos meniu.

Skanu: nors ispaninio šalavijo (chia) sėklos neturi specifinio skonio, jomis galite praturtinti įvairius patiekalus: berti į jogurtą, padažus ar salotas, įmaišyti į įvairių kepinių tešlą, ar apibarstyti sumuštinius.Be to, jas tinka valgyti ir vienas – tereikia užpilti vandeniu ir išbrinkinti.

Linų sėmenys

Vertinga: linų sėmenys nuo seno garsėja kaip baltymų, riebalų bei skaidulų šaltinis. Arbatinį šaukštelį natūralių linų sėmenų rekomenduojama suvalgyti bent du kartus per dieną, geriausia – prieš valgį.

Skanu: traškūs, malonaus skonio linų sėmenys gali pagardinti salotas, sriubas, košes, saldžius kepinius ir sveikuoliškus kokteilius.

Stevija

Vertinga ir skanu: puikus cukraus pakaitalas arbatai, kavai ir kitiems gėrimams (tiek karštiems, tiek šaltiems), desertams, vaisių salotoms bei įvairiems patiekalams saldinti. Stevijos miltelių reikia tiek pat, kiek įprasto cukraus: 1 arbatinis šaukštelis saldiklio atstoja 1 šaukštelį cukraus. Skiriasi tik kalorijų kiekis .Stevijoje jų - 0.